tirsdag den 24. december 2013

Konfekt

Først og fremmest... God jul allesammen. På trods af vejret ikke ved det er i dag det sker :)

Jeg er ikke ret stor tilhænger af tilsætningsstoffer (måske mest fordi at Magnus gang på gang viser allergi overfor de særeset ting, uden nogen synlig lighed, udover de der skide E-numre)

Derfor har mad, lavet af naturlige og få råvare, nærmest guddommelig status her hjemme.

Med et kig på op skrifterne fra Madbandittens E Julebog, var jeg overbevist om at konfekten ville få præcis denne guddommeligestatus (and so it did)




Marcipan

Vi er jo kun 2 personer her hjemme, derfor valgte jeg at lave en ½ potion. Endvidere er der istedet for SukrinMelis brugt agavesirup. Jeg er ikke vild med kunstig sødemiddel (som jeg altså også anser både stevia og sukrin for, grundet smagen.) Så overlever jeg hellere frugtosen i agavesirup, ellers bruger vi palmesukker.
  • 150 g mandler
  • 3 spsk agavesirup
  • ½ tsk mandelessens
  • 3/4 af et bæger past. æggehvide
Hæld kogende vand over mandlerne, og smut dem.
Derefter skal de bare blendes
Når mandler er blendet så fint som muligt, blandes det i en skål med øvrige ingredienser. 

(Hvis massen er for grov blendes den bare efter de andre ingredienser er kommet i, det kan være lidt svært at male fint nok i tør tilstand)


Nougat½

  • 75 g chokolade
  • 100 g hasselnøddesmør
  • agavesirup til det smager af nougat 
    • Med lidt ekspertise fra skeptisk ikke LCHF spiser, fik jeg at vide, at det var spiseligt efter sødning
Hassenøddesmøren lavede vi en uges tid for inden, og efter den sidste eksamen var ovre, lykkedes det endelig at bruge den. Det blev til den lækreste nougat (som vidst får lov at blive serveret som nougat blokke) 

Vi valgte at lave nougat af resten af den smeltede chokolade, der havde overtrukket marcipanen. På denne måde havde vi faktisk ingen spild overhovedet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar