torsdag den 26. december 2013

Juleboller

Jeg har så gerne ville lave de her boller siden jeg så opskriften i madbandittens E julebog. Men en lidt hektisk december har ikke tilladt det. Så selvom det skulle blive natten til d. 26. december før det lykkedes, var jg nød til at lave dem.

Dog manglede jeg et par ting for at få det gennemført, men med en kreativ erstatning lykkedes det hele.

Det skal lige siges at det tager lidt tid når marcipanen først skal laves :p
¨

Ingredienser (20 små boller)

  • 4 æg
  • 3 spsk agavesirup
  • 50 g smør
  • 1 knivspids safran
  • 1 dl ymer
  • 1½ dl hjemmelavet mandelmel
  • 1 dl kokosfibre
  • 2 spsk loppefrøskaller

Ovnen tændes på 170 grader

Agavesirup og æg piskes godt, imens smeltes smøren.
Når smøren er smeltet tilsættes safran og røres godt ud.

Smør og ymer blandes i æggene og piskes godt sammen.

De tørre ingredienser blandes i
Det skal nu hvile i 10 min, så det kan få lov at trække.

Fyldet

  • 1 potion af den marcipan der ligger opskrift på
  • 50 g blød smør
  • 1 tsk kanel
  • 1 spsk agavesirup
Bland alle ingredienser godt sammen i en skål, det er lettest med en gaffel.

Tril kugler af fyldet, og dyp kuglen i dejen. Læg dem derefter i en muffinsform.

OBS: Vær sikker på kuglen af fyld er HELT beklædt med dej, så fyldet bliver inde.

Pynt med hakkede mandler.

Bages i 15 - 20 min afhængig af ovnen (min er mega langsom)




4 kommentarer:

  1. Men hvad synes du så om dem? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er virkelig lækre. De er ikke så søde som jeg havde troet.
      Magnus og jeg har spist 5 i dag :p med smør på et par stykker for at være lidt overdrevne :p

      Slet
    2. Lyder godt... kunne de egentlig ikke minde lidt om fastelavnsboller?
      : )

      Slet
    3. Det skulle da næsten prøves. Så skal du have mere smør i fyldet. Og ville også bruge en smule mere mandelmel:)

      Slet