fredag den 27. december 2013

LCHF Æbleskiver

Manglede lige at ligge den her opskrift ind. Jeg har virkelig været stor fan af Janes jule e-bog, den er brugt flittigt.  Min veninde og jeg lavede dem til dessert en af juledagene.

Synes dog ikke de er så juleagtige. Kunne let finde på at bruge dem på andre tider af året til dessert. Måske med lidt bagte mandler, skåret ud og drysset over.

Jeg har senere smagt dem ude, med revne æbler. Der bar de runde og langt mere æbleskiveagtige :)

Så her er dessertudgaven, med flødeskum (hvem elsker ikke flødeskum) :)

Bonusinfo: det er ikke muligt at spise 3 af de her, hvis der er flødeskum på

LCHF dessert

Opskrift (12 stk.)

  • 2 æg
  • 1 dl fløde
  • 1 spsk agavesirup
  • 40 g smør + stegning
  • 1 dl hjemmemalet mel
  • ½ tsk vaniljepulver
  • ½ tsk kardemomme
  • 3 æbler (husk at det kun er 12, så skiverne behøver ikke være super tynde)
Smelt smøren, pisk æg, fløde og agavesirup sammen, tilsæt den smeltede smør.
Tilsæt alle de tørre ingredienser og lad dejen stå og hvile.

Æblerne skæres i ringe, og kernehuset skæres ud af ringen efterfølgende.

Nu skal æbleskiverne steges, her havde jeg luret at Jane skrev det var svært, og for mig umuligt. Så stegningen foregår lidt anderledes....

Tag en klat af dejen, bred den ud på panden, så den er lidt større end æblestykket. Læg æblet ovenpå


Når den vendes ligges en lignende klat, og æblet placeres ovenpå


Jeg forbinder dem som sagt med æbleskiver, med det er en genial dessert, den er dejlig frisk.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar