fredag den 14. marts 2014

Snackbrød

Jeg ved ikke lige, hvad der sker for tiden :-) Det er ved at være super længe siden, jeg gad bage, men den sidste uge er jeg gået helt crazy, og lysten er faktisk ikke stillet endnu.

Det er ikke så længe siden min mor igen lavede det her "knæk"brød, og det fik mig til at huske, hvor fantastisk det egentligt smager.... Sidst jeg bagte det holdt det egentligt ret længe. det vil sige indtil min SSO-uge gik igang, for der levede jeg af kaffe med fløde og så dem her.

De første knækbrød jeg lavede var de der standard du ved.. Med en masse hørfrø, sesamfrø og solsikkekerner, og det bliver faktisk lidt tørt i min mund. Men de her falder nok mere over i slik-kategorien. Dette skyldes de tørrede morbær, der smager lidt over i den karameliserede genre. Desuden er disse knækbrød ret bløde, lidt som et sødt rugbrød. 

De er mega skønne med tandlag smør til en god kop kaffe med fløde <3

Nu er kagedåsen igen fyldt med små 5 x 5 cm lækkerier

Opskriften er taget fra denne side





Opskrift (1 bageplade)

  • 2 dl solsikkekerner
  • 1 dl græskarkerner
  • 1½ dl maledesesamfrø
  • 1 dl malede hørfrø
  • 1 spsk loppefrøskaller
  • 1 knsp salt
  • 4 dl vand
  • 1 tsk kardemomme
  • 1 dl tørrede morbær (malede i minihakker)
  • 30 g chokolade (brugte 86 %)


Morbær, sesamfrø, hørfrø og chokolade males fint i minihaker eller lignende.

Alle ingredienser blandes sammen

Hvil i 10 in, så loppefrøskallerne kan suge væsken

Fordel massen på en bageplade

Bag ved 150 grader i ca. 1 time.

Lad den køle og skær ud i ønskede stykker (her er de 5 x 5 cm, så de er en let snack med smør)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar