torsdag den 13. marts 2014

LCHF Morgenboller

Jeg er faktisk ikke den helt store brødspiser. Når jeg er her hjemme virker det bare lettere med en æggelatte, spejlæg eller et par pølser (som jeg har en lille Fetish med for tiden). Desuden er jeg ikke fan af at gå ud over 5 kh. Men må jo indrømme, at jeg godt kunne finde på at have en potion af dem her i fryseren fremover, specielt i weekenden, når vi spiser brunch, hvis der nu kom en dag, hvor jeg ikke lige gad bikse vafler sammen.

De er bagt til vores kære Prag studetur. Tænker jeg kan få nogle seriøst problemer med at finde brugbar morgenmad i buffeten. Så en bolle gør vel meget? Så håber jeg på smør, æg og kødpålæg (hurra for at kokosolie ikke skal være på køl:-D)

Vi valgte at lave den relativt flade, så der er et stort overfladeareal at fylde pålæg på :-) (i virkeligheden er brødet jo bare en holder til pålæg, i min verden....)

Opskriften er snuppet her, med ganske få modifikationer




Opskrift  (10 mellmstore boller)

  • 4 æg
  • 1 dl fløde
  • 50 g smeltet smør
  • 75 g sesamfrø (malet til mel i hakker)
  • 2,5 - 3 dl mandelmel (malet i hakker
  • 4 spsk loppefrøskaller (den grønne)
  • 1 tsk bagepulver
  • Lidt salt
Pisk æg og fløde sammen
Tilsæt den smeltede smør
Bland de tørre ingredienser sammen

Hvis du ønsker en lettere formlig dej, kan der anvendes affedtet mandelmel, men som studerende og i smager hjemmelavet mandelmel både godt i smagen og langt billigere.

Læg klatter i den ønskede størrelse på bagepladen (vi lavede 10 stk.), klap dem i den ønskede form, både højde og bredte

Du kan nu evt. pensle eller drysse forskellige kerner på

Græskarkerner er altid dejlige i smagen, så dem valgte vi


Ingen kommentarer:

Send en kommentar