mandag den 24. marts 2014

Gulerodskage

Så kom jeg hjem efter en dejlig studietur i Prag. Selvom det er skønt at få lov at være ung, uden nogen form for forpligtelser, er det nu skønt at være hjemme i de stille og rolige rammer.


Det har været en uge med sukker, alkohol, fastfood og kulhydrater i massevis. Hvilket kan mærkes på flere måder.
  1. Vægten siger +2 kg, hvilket i sig selv er ret skræmmende på 5 dage.
  2. Mit energi niveau er ultra lavt. kan mærke at jeg ikke har indtaget nogen fødevarer der kunne bruges produktivt i mit system, føler mig i underskud af alle mineraler og vitaminer. de 3 timers nattesøvn har nok heller ikke forbedret situationen
  3. Jeg har et humør som en 13-årig teenagetøs, der skal INTET til at pisse mig af. De søde piger jeg sov med i Prag fik lov at mærke det torsdag aften, og lørdag måtte jeg simpelthen gå en LANG tur for at samle mig. 
  4. Jeg spiser KONSTANT. Faktisk kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har spist så mange gange om dagen, føler lidt jeg har cravings fra jeg står op til jeg går i seng. Normalt kan jeg holde mig på 2 max 3 måltider pr. dag.
Jeg valgte hurtigt da vi kom derned at droppe alle planer om at begrænse mit kulhydratindhold godt jeg ikke er en af dem der får det fysisk skidt. men turen har i hvert fald vist mig, hvor glad jeg er for min normale kost. Heldigvis går jeg nu en meget lang periode i møde, hvor jeg kan få lov at leve strikst med ganske få undtagelser. Glæder mig til at få specielt min energi og ro tilbage, da jeg bare er en bedre mor med mere overskud, når jeg besidder disse egenskaber.

En lille bonus er jeg nu kan få lov at se hvor lang tid det tager at smide de 2 kg igen, og endnu engang give det et forsøg med at få bevægelse i min hverdag :-)

Jeg havde for resten lige en kage jeg aldrig fik delt med jer.... Søndag aften lavede min veninde og jeg en raw gulerodskage. Dette var faktisk min debut indenfor raw food, og jeg må indrømme at vi begge var meget begejstrede. Dog manglede jeg seriøst en afmærkning af hvor mange den var til. Den mængde jeg lavede var seriøst stor, og vi nåede ikke engang halvdelen.

Opsskriften er fundet her. Den er dog bestemt ikke striks LCHF :-) men super skøn

Gulerodsskage (8 personer)

"Dejen"

  • 2,5 dl revet gulerod
  • 1 dl mandler malet til mel
  • 1 dl valnødder(de skal ligge i vand i minimum 2 timer, så de ikke er bitre mere)
  • ½ dl bløde svesker
  • ½ dl bløde dadler
  • ½ dl mørke rosiner
  • 1 tsk kanel
  • ½ tsk stødt ingefær
  • ½ tsk stødt muskat
  • Revet skal af en ½ øko citron
Mal nødderne i foodprocesser el. minihakker og spil til senere brug
Kør herefter ligeledes svesker, dadler og rosiner til en ensartet masse
Bland nøddemel og de andre ingredienser i massen

Tag en form på ca. 20 x 20 cm of beklæd med folie el. bagepapir
Fordel massen med en våd dejskraber

Nu skal der laves frosting...

Cream Cheese Frosting

  • 75 g fuldfed flødeost
  • 75 g græsk yoghurt (10 % selvfølgelig :p)
  • ½ tsk vanilje
  • Revet skal af en ½ citron 
  • 1 spsk agavesirup 
Alle ingredienserne blandes godt sammen
Fordel frostingen ovenpå kagen
Pynt evt. med citron

Lad kagen stå på køl minimum 2 timer, eller den denne løsning... natten over :-)
Kage er super mættende, som vi allerede kender fra de fleste LCHF kage. Lad dig ikke nare, du kan simpelthen ikke spise et stort stykke ;-)

 



2 kommentarer:

  1. Jeg gik også all-in på ferie til London over julen - og ja, det er virkelig en reminder om, hvor dejlig ens hverdags kost er!
    Mon ikke de to kilo bare er væske? Jeg binder i hvert fald nemt op til to kilos væske efter nogle dage med kulhydrater :-)

    SvarSlet
  2. 1,8 kg af dem var heldigvis væk i går. Den skønne del er, at det var en god anledning til at genoptage mit løb.

    Der er intet der er så skidt at det ikke er godt for noget :)

    SvarSlet