onsdag den 5. marts 2014

Gordon Bleu og Flødekinaradisser

I sidste uge stødte jeg på denne spændende opskrift på et alternativ til flødekartofler, nemlig flødekinaradiser.

Jeg har faktisk aldrig haft fornøjelsen af at prøve kinaradiser, så begejstringen ville ingen ende tage. Da jeg var nede og handle måtte jeg selvfølgelig have den absolut største, der, på sine over 2 kg, nok på er nød til at bruges i et par retter mere :-)



Min lyst til Gordon Bleu kom for flere uger siden. Jeg står og skal flytte om et pr måneder, og der er uendelig mange ting jeg glæder mig til at slippe for... Larmende overboer, tage hensyn til underboer, skulle flere etager ned før man kan komme ud, manglen på haven, mangel på parkering. Jeg kunne blive ved.

Til gengæld er der også ting jeg kommer til at savne. En af dem er inspirationen til mad. Jeg har en nabo, der laver fantastisk velduftende mad, og får som oftest helt uventede idéer. Min lyst til Gordon Bleu kom sammen med en lidt nostalgisk tanke om tiden før de 18, sammen med min fantastiske veninde <3

Vores dejlige festmåltid kunne jo desuden passende fejre, at jeg endelig har haft en dag HELT uden ondt i knæet. Jeg kan derfor nu fortsætte mit 100-dages-projekt. Lovely. 

Gordon Bleu (4 pers)

  • 4 kyllingfiletter
  • 1 pk. frisk mozzarella
  •  4 stykker Hamburgerryg
  • Evt et par blade frisk basilikum

Flæk kyllingestykkerne midt igennem
Læg tre skiver frisk mozzarella i hvert stykke
Læg et stykke hamburgerryg i hvert stykke
Læg evt. et par blade frisk basilikum eller andre krydderier på hvert stykke
Luk stykkerne grundigt i og hæft med to kødnåle i hver

Panering

  • 1/2 sesamfrø
  • 1/2 flæskesvær
  • 1 æg
Fyld sesamfrø og flæskesvær i en minihakker og blend
Vend i panering
Vend i pisket æg
Vend tilbage i panering

På den måde fås en meget tyk panering

Steg på en pande ved middel varme i 15 - 20 min per side.
Husk at tjek, at det er gennemstegt (der er nogle filetter, der er koloenorme :-p)


Flødekinaradiser

Det er denne opskrift jeg har herfra, og den kan klart anbefales. Har brugt lidt mindre væde, og kunne godt finde på at bruge endnu mindre næste gang. Da det er lidt flydende. (de suger ikke ligesom kartofler)

  • 500 g rensede kinaradiser 
  • 2 løg
  • 3 fed hvidløg
  • 75 gram cremefraiche
  • 4 dl fløde
  • 50 gram philadelphia eller lign. 
  • Salt, peber, paprika og frisk oregano
  • Revet ost til toppen
Rens og skær kinaradiser og løg
Bland de resterende ingredienser i en skål
Hæld det hele i et ovnfast fad
Bag i ovnen i 30 min ved 200 grader.
Hæld osten over og bag yderligere 10 - 15 min

OBS: Hvis du er i tidsnød kan du med fordel ordne det i forvejen og sætte det ildfaste fad i køleskabet, så er det lige at komme i ovnen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar