søndag den 5. januar 2014

LCHF Tærte

Puuh. Nu er ferien ved at være slut.

Vi har været ganske produktive i dag. Madplanen er ordnet og handlet til, der er gjort rent og vasket tøj, der er lavet frokost til ugens løb og aftensmad kom der også på bordet.

Aftensmaden stod på tærte. Det er hundrede år siden jeg har spist tærte, sidst var det madbandittens tacotærte, og jeg er nok bare mere til standarttærter med mere grønt end kød.

Efter maden fik Magnus, min bror og jeg lov at hygge os med spiring af mango, peberfrugt og ananas, så det glæder jeg mig til at følge (min avocado er nemlig ved at være ret stor)



Nåh, men tilbage til tærten...t)

Dejen ha jeg tyvstjålet fra hjemmehosxenia.dk, har dog sat smørmængden lidt ned, da det blev lidt for meget.


Dej

  • 2 dl mandler
  • ½ dl sesamfrø
  • ½ dl solsikkegerner
  • 1 spsk salt
  • 30 g smør
Mal mandler, sesam og solsikker til mel, bland derefter ingredienserne.
Stil på køl i ½ min

Forbag i ovnen 20 min v. 160 grader

Fyld

  • 400 g kyllingfillet
  • 1 pose brocollie (Tror vi er udenfor sæson, det var i hvert fald ikke at finde frisk udgave)
  • 2 små løg
  • 1 Rød peber
  • 1 tsk cayennepeber 
  • 2 tsk paprika
  • Salt + peber
Steg kylling med krydderierne.
Skær derefter kyllingen i den ønskede størrelse.

Skær grønsagerne i mindre tern.
Steg grønsagerne møre på panden.

Væske

  • 3 æg
  • 1 dl fløde
  • 1 dl mælk
  • 200 g revet ost
  • Salt + peber
Bland alle ingredienserne.

De stegte grønsager hældes i den forbagte tærtedej.
Væsken hældes over, sørg for at osten er fordelt.

Bag i ca. 30 min v. 160 grader.
Eller til osten er brun og æggene er bagt


Altså mad dækket af ost er altid lækkert :) Og trængte bare til en standart tærte. 

I køleskabet ligger der en lang madroulade, glæder mig til at finde ud af om den er god, så må det blive jeres næste opskrift :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar