søndag den 12. januar 2014

Frugt, smoothie og agavesirup

Så snart man nævner frugt for de flest LCHF'ere kommer udbruddet: "Det er da ikke low carb!"



Som de fleste jo nok er klar over, er et af formålene med LCHF at få et stabilt, lavt blodsukker. Dette gør vi ved at spise fødevare der ikke påvirker vores blodsukker, altså fødevarer der har et lavt Glykæmisk Indeks (GI)

Stevia, sukrin og diverse andre sødemidler har et GI på 0, dette må jo være det ideelle?

      Men det kommer vel an på, hvor ens fokus i LCHF er?

Vi lever i en verden, hvor vi stiller kritiske spørgsmål ved de officielle kostregler, udforsker vores krops behov, og hvad den reelt fortæller er bedst for den.

Derudover har langt de fleste et fast standpunkt når de kommer til, hvad de propper i munden: Økologisk, naturligt, vegansk, billigt, dansk produceret osv. 

Derfor er jeg af den overbevisning, at det er naivt at tro, at en spise-måde matcher så mange individer 100 %

Mit LCHF

Jeg startede på LCHF af simpel kedsomhed og nysgerrighed. Jeg er opdraget efter ideologien, at fedt feder og fedme er farligt.

Jeg har valgt at spise efter lyst (måske lettere at gøre når man reelt aldrig har været sukker-afhængig eller ret stor frugtspiser, som jeg godt ved en del LCHF'ere var før) 

Hvis vi får lyst til frugt, så spiser vi frugt, 
Vil vi drikke smoothie, så drikker vi smoothie. 

og du får mig ALDRIG til at søde med noget der får mine kager til at smage af lakridt, eller giver samme følelse i munden, som man har efter at have spist vicks blue, eller børstet tænder ;)

Jeg sad og læste, hvorfor vi IKKE skal bruge fx. agavesirup. og tænkte ret hurtigt: 
"Man skal være MEGET stillesiddende, eller spise flere søde sager end hvad godt er, hvis man kan skade sin lever på fruktosen i den frugt og agavesirup man spiser" 

Modsat lever vi kun én gang, og jeg nægter at lade LCHF blive så kedeligt som kostrådene, og jeg er for længst ovre kunstige, dårligt smagende substitutter.

Derfor bliver Stevia og sukrin ALDRIG mit nye lightprodukt
Acceptere at det passer perfekt ind i andres livsstil, men ikke her.

(Og jeg kan umuligt være den eneste der synes det giver en underlig eftersmag)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar