tirsdag den 1. april 2014

Porresuppe

Egentligt har jeg aldrig rigtigt været den store suppe-fan. Det virker bare så ufattelig svært, at lave den perfekte smags sammensætning, som om det tager lang tid. Jah, det er bare besværligt. Sjovt nok ender jeg, HVER gang jeg giver mig i kast med en suppe at indse, hvor let det egentlig er, og smagen er aldrig helt skæv. Så måske det bare er en fiks idé?

Min kære søn deler til gengæld ikke mit syn på supper. Det er sådan set helt underordnet, hvad jeg servere for ham, hvis det er flydende, så MÅ det være godt. I dag var heldigvis ikke en undtagelse.

For et par dage siden fik jeg en voldsom lyst til porresuppe, dog gik det op for mig, at det kan være lidt af en udfordring at finde en udgave, der ikke er proppet med kulhydrater. Nærmere bestemt, proppet med kartofler eller en form for rodfrugter, men så måtte man jo eksperimentere og undersøge lidt. 

Det endte som en lækker cremet porresuppe, med bacondrys selvfølgelig (man skal være meget dygtig for at ødelægge noget med bacondrys ikke?)

Opskriften skal i selvfølgelig ikke snydes for


Lækker cremet porresuppe

Opskrift

  • 2 porre
  • 3 løg
  • 100 g ærter
  • 2 fed hvidløg
  • 1 dl fløde
  • 5 dl vand
  • 1 bouillon terning
  • 50 g smør til stegning
  • Evt. Frisk eller tørret timian
  • Salt og peber (jeg fik prøvet min ramsløgsalt)

Stegt bacon som tilbehør

Snit løg, porre og hvidløg fint
Svits af i smøren til det er blødt
Tilsæt vandet og bouillonen og lad det simre i 15 min sammen med timianen
Tilsæt ærterne, lad det simre i yderligere 5 min
Blend til en fin ensartet masse
Tilsæt fløden og smag til med salt og peber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar